Popis cvičení

Správné držení těla, sed na židli

Posledně zde zaznělo, že je pánev základnou pro naše tělo. Povíme si tedy víc do detailu o naší základní ose a správném držení těla. Na 1. obrázku můžeme vidět kostlivce a zvýrazněnou ZÁKLADNÍ OSU, jež tvoří 1. pánev, 2. hlava, 3. hrudník, přičemž jsou všechny 3 segmenty propojeny páteří. Na druhém obrázku jsou znázorněné různá držení těla pro porovnání. 

  • pán 1: SPRÁVNÉ (aktivní) držení těla = jednotlivé segmenty základní osy jsou nad sebou v jedné přímce
  • pán 2: příliš velký oblouk v hrudní části, jde do záklonu, a poté to vyrovnává hlavou, která je předsunutá vpřed
  • pán 3: záda má rovná jako desku, pánev je víc vzadu, žebra vpřed, hlava v záklonu
  • pán 4: tzv. „na kačera“ = zkrácené flexory (svaly na přední straně stehen a úpon na pánev/páteř), to mu způsobí vysazení pánve; má také zkrácené zádové svaly ve spodní části – obrovská komprese na bedra, žebra vytrčená vpřed
  • pán 5: zkrácené zádové svaly ve spodní části a příliš velký oblouk v hrudním úseku

 

Co vše ovlivňuje naše držení těla – naši posturu? Zamyslete se:

  • v jakých pozicích trávíte během dne svůj čas
  • pokud cvičíte/sportujete, o jaký typ pohybu jde, jak je při něm vaše tělo nastavené
  • co je součástí našeho jídelníčku
  • zda máme geneticky něco již předurčeno (každý jsme unikát… někdo má přirozeně víc vysazenou pánev, někdo míň, atd.; rozhodně se násilím nepokoušejte dosáhnout nějakého „vzoru“ či dokonalosti… protože, co je dokonalé? Všichni jsme jedineční a dokonalí! Mějme z pohybu hlavně radost!)
  • v jakém prostředí se pohybujeme
  • jak velkému stresu jsme vystaveni během dne
  • že každý prožíváme různě dané situace => emoce
  • jaké jsou naše postoje/hodnoty

 

Stávající populace stráví většinu dne vsedě. Jakým způsobem se správně posadit, aby netrpěla krční páteř, hýždě a kyčle? Proč je důležité mít vsedě opřená chodidla? A jak nastavit tělo u počítače? Dnes doporučujeme pohybový videorozhovor od pohybových specialistů Dana Müllera a Zbyňka Petra ( www.cviq.cz ), tentokrát na Téma: židle a kancelář 

https://www.youtube.com/watch?v=wE_wQakWsPA

 

 

Věděli jste:

  • co vše zahrnuje označení „PÁNEV“?
    • Pánev se skládá ze dvou pánevních kostí a kosti křížové, která je mezi ně vsazena jako takový klín. Máme tedy levou a pravou pánevní kost, ale jak vznikly? Protože došlo ke srůstu tří kostí: kyčelní, sedací a stydké ->> a díky tomu vznikla také jamka kyčelního kloubu, do níž je zasazena kulovitá hlavice stehenní kosti.
  • z kolika obratlů se skládá naše páteř?
    • celkem jde o 33-34 obratlů: 5 křížových obratlů srostlých v kost křížovou
    • pod ní máme 4-5 kostrčových obratlů srostlých v kostrč (občas to hodně intenzivně a navíc i dlouho bolí, když si ji narazíme)
    • a naopak směrem nahoru = blíž k lebce jde od pánve 5 bederních obratlů, 12 hrudních a 7 krčních
  • jak je naše páteř zakřivená a jaké křivky na našem těle rozpoznáváme? 
    • Celé naše tělo je neustálé střídání lordotické a kyfotické křivky, jak na horské dráze. Lordóza = prohnutí směrem dopředu (viz „kačer“), kyfóza = oblouk směrem ven – vzad (viz fiktivní postava „Qasimodo“).
      • Začíná to již od hlavy, kdy lebka tvoří oblouk ven
      • dále máme krční lordózu
      • na ni navazuje hrudní kyfóza (záda nemají být v oblasti hrudníku plochá!)
      • v oblasti bederní máme lordózu (lehké prohnutí je správné)
      • kost křížovákyfotickou křivku
      • následný přechod hýžďových svalů a hamstringů až k podkolenní jamce tvoří oblouk dovnitř
      • lýtka jsou vypoulená ven
      • ve spodní části lýtek – achilovka – je křivka dovnitř
      • u patní kosti se bavíme, stejně jako u lebky, o oblouku ven
      • a o chodidle jsme se bavili v předešlých nedělích – že zde máme 3 klenby, které nám tvoří opět oblouk směrem dovnitř
  • že náš hrudní koš tvoří hrudní kost a 12 žeber? A jak ta žebra dělíme?
    • 7 pravých, které jsou připojené na hrudní kost chrupavkou
    • 3 nepravá, jež se pojí na předchozí žebro (nikoliv na hrudní kost)
    • 2 volná – ta končí volně ve svalech břišní stěny